Днес официално откри врати новия завод на FIAT в Сърбия, в който ще се произвеждат около 160 хиляди автомобила годишно, от модела FIAT 500 L. С това компанията само затвърждава тенденцията на съкращаване на работни места в своята родина Италия и прехвърлянето им в други държави, където разходите за труд и данъците са значително по-ниски.
Целият проект се оценява на внушителните над 1 млрд евро, което поставя този завод на първо място сред инвестициите не само в Сърбия от няколко десетилетия насам,
но и в цяла югоизточна Европа. Разбира се, проектът беше сериозно подпомогнат и от сръбската държава, а отварянето на завода точно в този момент, става само три седмици преди парламентарните и местни избори.
Заводът е собственост на сформираната компания "Фиат автомобили Сърбия", където италианското дружество държи 67%, а сръбското правителство - 33%. Финансирането на този проект става и с помощта на Европейската инвестиционна банка. По този начин делът на финансирането на всяка от страните е както следва:
- Фиат - 33%
- ЕИБ - 41%
- Сръбско правителство - 26%
Новоткритата фабрика ще действа в покрайнините на град Крагуйевац, където в миналото са се приозвеждали автомобилите Застава. Фактът, че Сърбия има история в автомобилостроенето и освен това, че много други по-малки фирми имат вече функциониращи проекти в западната ни съседка, прави тази инвестиция нетолкова нелогична.
карта на чужди фирми от автомобилния сектор в Сърбия източник: b2match.eu |
- 10 години без плащане на корпоративен данък за всеки чуждестранен инвеститор в страна
- събсидиране от страна на държавата за всеки нает на работа служител
- месечна заплата от около 400 евро в автомобилния бранш, което се равнява на около 1/3 от възнаграждението в заводите на FIAT в Италия
- с образователната система на Сърбия, автомобилостроенето и съпътстващите го дейности имат особено място. В страна има доста специалности за този сектор и множество средни училища, от които излизат квалифицирани и немного скъпи кадри
FIAT обаче не идват сами. На сръбска територия ще акустират доставцичи и подизпълнители на италианската компания. Magneti Marelli, Sigit, HTL и Johnson Controls ще изградят свои фелиали близо до Крагуйевац.
Тази стъпка за италианците беше дългопланирана и макар, че в Италия синдикатите изразиха сериозно негодувание от плановете на автомобилния концерн, това просто беше стъпката за повишаване на конкурентоспособността на FIAT. Компания се намира под сериозен натиск в последните години. Акциите на борсата спаднаха от 25 евро през 2007 година, до малко над 4 евро в момента. Проблемите с работниците в Италия също не бяха малко. Честите стачки и исканията за по-добри условия на труд явно са се видели прекалено висока цени за FIAT за да запазят репутацията си като символ на икономиката на Апенините.
Отркиване като по поръчка
На 6 май тази година предстоят избори две в едно в Сърбия - за Парламент и за местна власт. И макар споразумението за създаването на "Фиат автомобили Сърбия" да датира от 2008 година и едва сега започва самото производство. Всичко това на фона на плановете, това да се беше случили пред повече от половин година (някъде през лятото на 2011 година). А на самото откриване присъстваха сръбският премиер Мирко Цветкович, председателката на парламента Славица Джукич-Деянович и други личности от управляващите. Явно и в Сърбия знаят как се прави предизборен PR.
Няма коментари:
Публикуване на коментар