Дебютът и на трите компании се очакваше с голям интерес и беше като генерална репетиция преди IPO-то на Facebook през 2012г. Характерно и за трите компании беше фактът, че в началото на своето публично предлагане те записаха възходящо движение, който обаче не продължи повече от няколко седмици. И това беше по-скоро очаквано, защото резултатите от дейността на тези компании, бизнес моделите им и самата обстановка в и около тях ги прави повече рискови и непредсказуеми, отколкото потенциални за растеж.
Трите компании макар и да са базирани в Интернет, по своята дейност са доста различни една от друга, затова според мен е нужно да се разгледат поотделно. И така ,нека да започнем по хронологичен ред в зависимост от техните IPO-та:

LinkedIn.com е социална мрежа за професионални контакти.
Компания на Рийд Хофман първа излезе на борсата - това се случи на 19-ти май. Цената в първия ден успя да удари тавана на предварително определения ценови диапазон от $45 за акция. Последва изстрелване на цената в друга орбита. Оптимизмът на инвеститорите продължи до първите дни на юли, когато една акция на LinkedIn достигна своя пик при $108 и от тогава графиката на компания е ориентирана към спад. Към момента цената върви около $64/акция. Освен това показателите на компания будят притеснение. Коефициентът P/E е 1267, при средно за индустрията 22.40. Печалбите на дружеството са ниски и това допълнително надува съотношението.
Не може да се отрече, че цената на акцията все още е 50% над своята първоначална стойност, но очакванията сa тази разлика до продажната цена на първичния пазар да продължава да се топи. Бизнес моделът на LinkedIn все още не може да убеди инвеститорите, че ще има дългосрочен успех.
Компания получава обичайните си приходи по три основни начина:
- абонамент за премиум акаунт
- плащания за оферти за работа
- плащания за реклама от общ вид
Абонаментът за премиум акаунт дава някои привилегии като по-добро структуриране на профилите, които ни интересуват, пълна статистика за това кои е преглеждал профила ни, изпращане на съобщения до хора, с които нямаме директен контакт и някои други дребни екстри. В същото време началната цена за премиум акаут е $25.
Рекламиране на работни позиции нормално заемат най-голям дял от приходите. По отношение на това приходно перо притесненията са, че има вероятност ако успехът на LinkedIn се докаже, множество локални професионални мрежи за работа да се опитат да изместят американската корпорация от тяхната собствена територия. Вече дори си имаме такъв пример в България.
А що се отнася до общото рекламиране. Това може да се окаже добро попадение, защото именно тук един "финансов консултант" например, може много точно да таргетира своята целева група и да достигне до тях. Или някой университет да се рекламира пред бъдещи бакалаври, магистри или MBA.
извадка от отчета за доходите към 30.09.2011:
източник
Сравнение на 9-месечните финансовите отчети от 2010 и 2011 показват, че въпреки бързорастящият брой на потребителите в сайта (от 90 млн. преди година, до 135 млн. сега), печалбата на компанията от оперативна дейност расте два пъти по-бавно - от 12,5 млн долара към 15,8 млн долара. Този факт показва, че въпреки силното увеличение приходите приходи, разходите растат паралелно с тях към момента.

Groupon.com оперира като онлайн магазин за групово пазаруване на стоки с намаление. Името на компанията идва от обединяването на двете английски думи "групов" и "купон" ("group coupon") . Модата на отварянето на такъв тип онлайн бизнес е от скоро, но се развива със зашеметяваща скорост. Дори и в България наблюдаваме как всеки месец изникват нови сайтове, предлагащи много често 50% и повече намаление за всевъзможни стоки, без никакъв помен от каквато и да е специализация в точно определена ниша. Фактът, че направата на един такъв сайт струва не повече от 1000 лв улеснява допълнително влизането на пазара. Разбира, се американската компания е много напред в развитието си - оперира на повече от 500 различни пазари в 44 страни, основно предлагайки стоки с намаление за американските потребители.
Groupon функционира от Ноември 2008 и още от самото начало налага агресивна стратегия като експанзионистично навлиза в много от северноамериканските градове. Точно три години по-късно вече се търгува на борсата в Ню Йорк. Но още преди публичното предлагане, Groupon събра солидно количество капитал. Руската компания за рисков капитал Digital Sky Technologies инвестирали $135 млн през Април 2010г. Yahoo предложи 3 млрд долара за компанията, но от Groupon отхвърлиха офертата. Малко по-късно Google се пробва с оферта от 6 млрд долара, която отново не беше успешна.
И така се стигна до 4ти ноември когато пласира общо 35 млн акции (около 5,5% от Groupon) по цена от $20 за всяка една от тях. Преди това беше обявено, че ще се продават 30 млн акции за 16-18 долара. В първите часове на борсовата търговия акциите се изстреляха с 50% нагоре, но въодушевлението бе кратко. В момента трябва да платите по-малко от емисионната цена, ако искате да станете акционер в дружеството - $18.92 за акция.
Бизнес моделът на този тип сайтове е прост. Те сключват сделка с продавач, чийто продукт или услуга ще се предлага на потребителите да закупят. Например, Groupon се договаря с туристическа компания, че ще предлага тяхната екскурзия до Европа за $300, вместо стандартната цена от $600. След това на самия сайт екскурзията се предлага за 350 долара на човек, а разликата от 50 долара остава като печалба за Groupon. Звучи лесно, но постоянната конкуренция кара сайтовете да свалят своите комисионни. Освен това не е лесно да убедиш фирмата-партньор да предложи 30,40 или 50% намаление на тяхната стока. Като всеки прохождащ бизнес и тук не са изключение нелоялните продавачи, които предлагат продукт на сайтовете само фиктивно, а реално се опитват да откраднат парите на потребителите. Все още повечето такива онлайн магазини не проверяват детайло партньорите, с които работят. Средата е доста конкурентна и компанията не предлага някакъв продукт, който да наложи да пазара и да останови стабилни и постоянни приходи. Всичко зависи само и единствено от клиентите, колко платежоспособни и заинтересовани от офертите ще са те.
извадка от отчета за доходите към 30.09.2011:
източник
Въпреки, че приходите от дейността растат за Groupon, темпът на растеж на разходите е изпреварващ. Разходите за маркетинг и административните разходи са водещи пера за компанията и въпросът е дали ако съкратят разходите за реклама и персонал, проходите ще останат стабилни. За руския олигарх Юри Милър, за когото е без особено значение дали ще си купи нов дом в Силициевата долина или дял от Facebook, Twitter или Groupon, то за инвеститорите, които рискуват своите пари и тези за клиентите си, грижите за цената на акциите на онлайн магазина са сериозни. Може би вече забелязахте, че над първите три графи пише, че всички суми са преизчислени. Това се наложи в края на август, когато се разбра, че Groupon използва странен метод да отчита резултатите от дейността си, най-вероятно с цел да прикрие огромните си загуби. Но за да можеше да излезе на борсата, компанията трябваше да използва стандартните счетоводни методи. Това далеч не е изолиран скандал около дружеството.
По-рано през миналата година, тримата основатели на сайта решиха да си поделят голяма част от привлечения рисков капитал. Един от тях, Ерик Лефковски, прибра $314.5 млн месеци преди дебюта в Ню Йорк. Защо основателите на компанията ще източват парични средства от нея, вместо да ги вложат в разширяване на бизнеса, ако смятат, че той е перспективен и с възможност да стане още по-доходоносен? Бяха замесени в политическа пропаганда около името на Доналд Тръмп, влязоха в противоречие с британските закони като предлагаха алкохол с намаление и бяха принудени да прекратят офертата, а капакът на всичко беше рекламата на финала по американски футбол Супер Бол 2011г., където актьорът Тимъни Хътън изглеждаше, че се подиграва с Тибет и репресиите към тях от страна на Китай.
Zynga е компания, базирана в Сан Франциско, за разработване на онлайн игри за социалните мрежи. Нейно творение са игри като CityVille, CastleVille,Texas HoldEm Poker, FarmVille и Empires & Allies. Именно дълбоките връзки със социалните мрежи е най-големият й коз - че те постоянно набират скорост, все повече потребители се регистрират там, което означава и повече потенциални клиенти на техните браузър игри. Въпреки това, възходящият тренд на Zynga беше най-кратък в сравнение с останалите две дружества и цената им бързо се срина.
Основана през юли 2007г., Zynga идеално се вписва в профила на компаниите, които се търсят от дружествата за рисков капитал - млада компания, която все още няма стабилни приходи, но за сметка на това потенциалът й е много голям и може да повиши сериозно инвестиционното реномето на всеки богаташ вложил милиони в нея в ранна фаза от развитиет й.
В средата на декември, Zynga продаде 100 млн акции по $10 всяка, привличайки 1 млрд долара капитал от своето IPO. Така вече 14% от компанията циркулира на борсата, което е значително по-голям дял, от този който LinkedIn и Groupon пуснаха за свободна търговия на вторичния пазар. Пазарната капитализация от $7 млрд изглежда шокираща на фона на начина, по който от Zynga се надяват да печелят приходи.
![]() |
Изглед от играта Farmville |
Погледнато по-общо, засега разработчикът на браузър игри зависи от малка група играчи (т. нар. "китове"), които буквално са пристрастени към игрите и харчат големи суми. 80% от приходите на компанията идват от 3% от потребителите им. Това е далеч от представата за продукт, които произвеждаш и знаеш, че консумацията му няма да пострада сериозно в следващите 2,3 или 5 години, независимо от икономическата конюнктура, нали?
Отделно, скандали около фирмата не липсват. Потребителите на социалните мрежи са заливани от спам съобщения в своя дневен бюлетин как техни приятели са играли тази или онази игра. Под въпрос беше поставено и качеството на самите игри, тъй като отстрани изглежда, че повечето от тях се правят по една и съща схема и замисъл, само тематиката е различна за да може да се обхванат повече потребителски групи. Няколко пъти за последните две години Zynga беше обвинявана, че нарушава авторското право в своите игри и се наложи да изплаща обезщетения. Компанията е обвинявана в неправомерна продажба на лични данни на над 200 млн потребителите, до които са се добрали. Отношението към служителите също е на незадоволително ниво за компанията, оценена на 7 млрд долара. Отделни звена или дори отделни служители са заставени да се съревновават помежду си с цел да постигат по-добри резултати, но бивши служители разказват, че това само правела остановката напрегната и непродуктивна. Също така се твърди, че на служители, които имат акции в компанията, им е бил отправен ултиматум да върнат част от книжата или да си търсят нова работа. През 2011г. The Wall Street Journal написа, че част от персоната, притежаващ акции, е трябвало да продаде своя дял преди публичното предлагане, а ако не се съгласят техните договори са били прекратявани.
Е, от всичко казано дотук според не е изненада, че една акция на Zynga се търгува за $8,33 на борсата в момента, което е под емисионната цена от $10. Коефициентът P/E е 62.40 или три пъти повече от средното за индустрията.
Като изводи, бих казал, че всяка една от тези компании е лидер в нишата, в която се е специализирана. Но пазарът показа, че доста по-правилно успява да оцени стойността на една акция от LinkedIn, Groupon или Zynga в сравнение с риски олигарски или арабски шейхове. Трите компани имат огромен потенциал, които могат да развият, но в момента те харчат огромни суми за реклама и заплати на растящия брой служители, че повишението в приходите остава на заден план в сравнение със силно увеличените разходи. Въпросът е дали тези млади дружества ще успеят да харчат събрания капитал по един разумен начин, който да ги доведе до постигането на стабилни приходи и печалби. А докато получим отговора, акциите им може да бъдат поставени спокойно в графата "високорискови" и да се закупуват единствено ако търсим силни емоции.
Няма коментари:
Публикуване на коментар