вторник, 21 февруари 2012 г.

Тата Мотърс възроди й себе си покрай Ягуар Ленд Роувър



   Когато през 2008г. индийската автомобилна компания Тата Мотърс придоби британските марки Ягуар и Ленд Роувър от Форд за 2.3 млрд долара, малцина са били тези, които вярваха в успеха на азиатската група. Самата сделка имаше и своя символичен характер за ситуацията в света - компания от бившата британска колония купува едни от емблемите на автомобилостроенето на своя колонизатор. Иначе причините за скептицизма се обосноваваха с финансовата криза започваше да набира скорост, а само три месеца по-късно Леман Брадърс обявиха фалит. Очакванията бяха двата основни пазара на марките - Европа и Семерна Америка, да навлязат в период на икономически застой, което да доведе до свито търсене на автомобили. Освен това Тата Мотърс беше известна основно с производството на "най-евтината кола в света", а сега щеше да се захване с две от луксозните марки, не само в Британия, но и в цял свят.

Цената на сделката достигна $3 млрд след като Тата трябваше да изплати 15-месечен заем на придобитите компании към конгломерат от банки. Това, заедно с приключването на сделката за стоманен завод в Англия, постави дружеството пред ликвидна криза, задъхвайки се от големите сделки, които извърши за кратък период от време.

        Всички печелят

  От сделката всички сполучиха. Форд продаде Ягуар и Ленд Роувър, които бяха като котва за американската автомобилна компания и с получените средства, тя се съсредоточи върху проблема си с нарастващите загуби от американския пазар. Тата пък щеше да диверсифицира пазарите - териториално и по класове автомобили. 90% от целия паричен поток идваше от Индия, а с това придобиване компанията отваряше европейския и американския пазар. Също така Тата вече щеше да се свързва не само с евтините автомобили, а и с две луксозни марки, предназначени за друг тип купувачи, щяха да присъстват в тяхното портфолио. Те придобиха и два модерни дизайнерски завода. Колите на Тата можеха да се славят като евтини, но дизайнът и комфортът със сигурност не бяха от техните силни страни. Тези два завода трябваше да подобрят конкурентоспособността на компанията.


          Трудно начало

   Срещу сумата от 2.3 млрд долара, Тата Мотърс получи производствените заводи на Ягуар и Ленд Роувър, два модерни дизайнерски центрове, дистрибуторски компании из цял свят и всички необходими лицензи и патенти на интелектуалната собственост. Въпреки своята първоначална материална осигуреност, техният пазарен дял постоянно се свиваше. Именно това, както и раздутите разходи, бяха първите две предизвикателства през индийците.



Графика на цената на акцията на Тата Мотърс от 2004г. насам. Показва ясно периодите, през които е минала компанията след като придобива Ягуар Ленд Роувър през средата на 2008 година


   Очакваше се разходите да намалеят чрез съкращаване на работници. Вместо това обаче се предприеха мащабни инвестиции за да лансират марките като водещи на световния пазар. А през минала година се обяви и план за откриване на допълнителни 1000 работни места в заводите на компанията в Англия. Въпреки всичко, началото не беше най-доброто и Тата Мотърс бавно връщаше Ягуар Ленд Роувър към славните му времена, под влиянието и на кризата. Назначаването на Дейвид Смит за главен изпълнителен директор също не даде крайно добри резултати. И когато през януари 2010г. продажбите на двете марки паднаха с повече от 21% до 86 хиляди возила на годишна база, Смит си подаде оставката. На негово място беше назначен Карл-Петер Фостър. Човек със солиден 18-годишен опит в индустрията, който изправи компанията на крака и изведе английските марки до растяща печалба в края 2011г. Само 18 месеца след като застана на поста, обаче, той реши да се оттегли от "горещия стол" и сега Тата Мотърс отново са в търсене на човек за овакантения пост. Те трябва в кратки срокове да намерят следващия главен изпълнителен директор за да продължат с амбициозните си планове по график. Защото ако Ягуар Ленд Роувър са се устремили нагоре, то индийското подразрелени изпитва затрудния най-вече заради противоречивите продажби на модела Nano и рестриктивната политика от страна на Индийската централна банка.

      Прекалено евтиното Nano


Tata Nano

Тата Мотърс се прочу из цял свят като предложи на индийския пазар "най-евтината кола в света" - Tato Nano, при цена в порядъка $2500-$3000. Повече от три години след пускането й на пазара през 2008г. обаче се оказва, че на пръв поглед брилянтният бизнес модел да се "предлага евтин автомобил на бързоразвиващия се пазар" като индийския, имаше своите слаби места. Освен всичките слабости, които има Nano, като факта, че няма CD player, клаксон, гумите са малки, максималната скорост е 105 км/ч и т.н., маркетингът на автомобилът не е много успешен. Индийците асоциират Tata Nano с нисък социален статус, затова и не е много престижно да се видят с таква возило на шосето. Затова местните предпочитат да си купят автомобил втора ръка или за малко повече пари - друга марка нов автомобил. Като се добави и стремежът на Централната банка да забави растежа на икономиката на Индия, за да не прегрее тя, чрез 8% лихвен процент, обяснимо е защо продажбите на иначе симпатичния автомобил не успяват да достигнат потенциала си.

   Ефектът "Ягуар Ленд Роувър" върху печалбата на Тата Мотърс

   Това е част от отчета на Тата Мотърс към декември 2011г. В Индия счетоводната година приключва в края на март и затова това не е годишен, а междинен отчет, но ясно показва какъв е приносът на британските марки Ягуар и Ленд Роувър в оформянето на печалбата на индийската група:


източник: Morningstar

   Извинявам се, че данните са в 10 млн рупии (англ.: crores), но това успях да намеря като достоверен източник. Към настоящия момент 1 долар се разменя за 49 рупии грубо казано, така че 10 млн рупии ще струват около 204 081 долара. Това прави приходи за Ягуар Ленд Роувър от около 6,15 млрд долара към последния месец на 2011г. спрямо 3,86 млрд долара преди година или 59% ръст. 37% повишение на продажбите само за последните три месеца говорят красноречиво. Печалбата също отбелязва ръст и достига 915 млрд долара. Или иначе казано финансовия резултат се изстрелва два пъти нагоре в сравнение с 2010 година. Аз лично оставам с резерви към тези данни, защото както е маркирано и в отчета, те не са одитирани, но ако не друго поне дават насока на разсъжденията накъде върви Тата Мотърс като цяло.

Няма коментари:

Публикуване на коментар